Varberg, Gränna och Stockholm

Vänner! Semestern tuffar på, är för tillfället i stan men ska dra till landet för en vecka imorgon. Här kommer en bildbomb från vår mini-semester till Sverige. Man kan sammanfattningsvis konstatera att: Västkusten är fantastisk, nästa gång stannar vi längre och tar Skagen på samma gång, Silja Line två gånger på 4 dagar är ganska hemskt.

…MEEEN fanns i alla fall dessa rökta räkor för 12 euro? Hallå?

Och man kan köpa bra smink, har alltid problem att fixa mina ögonbryn men med denna palett blev det plötsligt jäkligt lätt! Jag använder den ljusare skuggan i mitten och sedan drar man bara på med vaxet (längst ner) på brynet  med mascaraborsten.

Vårt första stopp på resan var lunch i Gränna, uppe på en kulle ovanför staden. Tror det hette Gränna Kaffestuga eller något sådant.

Man kunde t.ex. äta denna gudomliga räksmörgås för 100 kronor. Mycket bra!

Sedan körde vi ner till staden och köpte polkagrisar. Mysfaktorn var hög.

Vårt nästa stopp var på en bensinmack 45 minuter från Varberg. Hade hört mycket gott om detta ställe så vi var tvungna att stanna! Skoja, hade kisibrått och åt en glass.

På båten köpte jag livets läppstift!! L’Oreals Pink Passion.

Kom fram till Varbergs Kusthotell på eftermiddagen. Fick världens minsta rum med världens minsta säng men hade denna utsikt!

Kallar du denna säng liten undrar ni kanske. Svar: ja

Sedan skulle vi ta en ”snygg gravidbild” på mig på stranden. Hade så mycket ångest över att ta bilder bland alla människor så tror denna blev bäst. Skönt, nu kan man sluta dokumentera magen haha.

Hittade en fyr som låg så vackert.

Sedan tog vi en drink på hotellets terass.

Jag bad killen i baren om en ”god alkoholfri drink” och han gjorde denna med jordgubb och fläder, slurp.

Sedan drog vi in till den lilla staden Varberg. Man kan gå dit från Varbergs Kusthotell längs med strandpromenaden på 20 minuter, men jag var så slut efter dagen att jag körde. Jättemysig stad i alla fall som påminde om ett lite större Ekenäs med mera happening.

Vi åt middag på Fästningsterassen, en restaurang vid en gammal fästning nära hamnen och strandpromenaden.

Mycket goda Moules Frites tog jag!

Solen gassade på som bara vad till 21.

Väl tillbaka på hotellet höll solen på att gå ner och vi kollade svensk tv och åt kex i sängen som avslutning.

Nästa morgon åt vi frukost och gick på promenad.

Helt klart godkänd hotellfrulle. Rabarberkardemummasylten som jag tog till croissanten alltså, godaste på länge!

Efter promenaden låg vi flera timmar på stranden. Det var nästan helt folktomt och blåste skönt. Tog ett dopp i havet till och med.

Efter att ha sovit urdåligt tog jag en 45 minuters powernap på rummet och gick sedan till hotellets fina spa!

Jag hade bokat en ”Tiden är din” kroppsbehandling på 60 minuter till ett fast pris av 620 kr. Det fungerade som så att man satt ner med massören i några minuter innan behandlingen och så fick man skräddarsy sin egen behandling efter tycke, smak och behov. SÅ bra koncept. Jag fick en ansiktsmassage, ansiktsmask, peeling, hårbottenmassage, massage av armar, nacke och ben samt fötter.

Var helt avslappnad efteråt och 60 minuter var perfekt, skulle inte ha kunnat ligga där längre heller eftersom man som gravid tenderar att bli lite yr och illamående om man ligger på rygg för länge (hade nog ett bolster under knäna men ändå).

Efter behandlingen drack jag te här och blev mycket inredningsinspirerad. Ett projekt gjorde jag copy+paste på direkt när vi kom hem. Antar att det är nu nesting-fasen börjar kicka in. Åkte liksom till IKEA ensam direkt när vi kom hem från färjan och fick be en gubbe där att hjälpa sig att bära allt till bilen.

Efter behandlingen tog jag även ett dopp och flöt runt i den här sköna havsvattenbassängen.

Medan jag var på spa hade Riks varit på en ekologisk fårfarm som sålde massor närproducerade produkter. Fick jordgubbar och limonad!

På kvällen promenerade vi genom en stor husbilscamping (jag tyckte detta var extremt exotiskt!) ner till stranden på andra sidan hotellet för att äta pizza på Brittas Strandcafé. Ett SÅ mysigt ställe med egen DJ på terassen, bra stämning, svingoda pizzor och (vad det såg ut som) läckra drinkar. Till efterträtt tog vi några bitar hemgjord blåbärsfudge.

Promenerade hem i denna vackra solnedgång.

Nästa dag körde vi mot Stockholm där jag imponerade djupt på mig själv genom att shoppa massor på rean på 30 minuter. Fem minuter på Filippa K och 25 inne på Zara Home. Köpte bl.a. en härlig tröja i merinoull att ha post pregnancy.

Biblioteksgatan var så fin.

Sedan tog vi båten hem, solade ute på däck och jag drack två flaskor juice. Det var det hele!

10 reaktioner på ”Varberg, Gränna och Stockholm

1. Maria skriver:

Hej! Är räkor okej att äta enligt din rådgivare? Ja menar inte att kritisera, utan jag tycker att de e lustigt att de skiljer sig så mycket mellan olika rådgivare. Min rådgivare sa att man inte ska äta räkor och kräftor, även om det inte står på eviras hemsidor.. men iofs sa hon också en del annat som jag kollat med andra rådgivare, och de är inte av samma åsikt..

• Smulan skriver:

Enligt svenska Livsmedelverket är både färska och frysta räkor helt okej så länge de inte råa. Men man ska väl helst inte äta massiva mängder varje vecka :) har själv hållit mig till någon Toast Skagen / räksallad nu och då under graviditeten och tror det är helt ok, de har inte nämnt något om räkor och kräftor på min rådgivning åtminstone! Fiskrom och gravad / kallrökt / rå lax har jag skippat helt. Fick veta om graviditeten någon dag innan julafton och frågade rådgivningen direkt om jag fick äta romsmörgås, men det var tydligen en big no-no 😅

2. Maria skriver:

Ja tror också räkor nu å då är helt okej! Int ha man ju hittills heller blivit sjuk av dem. Men ja gör som dig, skippar rom, kallrökt osv. Det är en hel djungel dethär med matrestriktioner under graviditeten.

• Smulan skriver:

Så är det! I början är man ju livrädd men nu tänker jag mest att om jag bara håller mig borta från rå sushi, äter hamburgarbiffen well done och skippar opastöriserade ostar så är det safe 😅

3. Lottan skriver:

Bor ej i Finland och tittar avundsjukt på dina matbilder. Här förbjuds räkor, skinka, leverpastej, keso, majonnäs, färsk frukt om man inte vet att man har tvättat och skurit den själv, sallad om man inte tvättat och skurit grönsakerna själv… Räknar bara upp allt smaskens jag såg på dina bilder och själv suktar efter för att jag inte får. :( Här får man inte heller ligga på rygg ALLS efter vecka 20 ungefär. Nåh, två månader kvar. Kämpar på och drömmer om mat och att göra som jag vill med min kropp igen.

• Smulan skriver:

Uff, just de där restriktionerna fick jag av en läkare när vi var i Sydeuropa under graviditeten, levde typ på pizza?? Usch, kämpa på! Jag börjar må så illa om jag ligger på rygg så det har inte ens fungerat efter vecka 20 😅

• Lottan skriver:

Jo, pizza har varit min go to take away mat också. Typ det enda jag vågat äta ute för man vet att alla eventuella bakterier har dött av värmen i ugnen. Herregud, har redan en enorm lista på allt jag ska äta sen om några månader. Först ut hemma blir grekisk sallad med enormt mycket feta!!! Och räkmacka med majonnäs! Och löskokta ägg! Längtar så! Ute har jag saknat att äta något så enkelt som en Subway när man bara vill ha en snabb lunch. Gaaah! Naturligtvis värt det i slutändan men det har absolut varit lite trixigt med maten!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )