Tre dagar i Budapest utan barn

Jag blir alltid lika imponerad då någon skriver låååånga inlägg om ett resmål efter en resa med syftet att tipsa om sina ”smultronställen” på platsen x. Jag måste erkänna att det inte riktigt är därför jag reser. När jag reser lever jag mer i nuet än någonsin, och promenerar gärna in på samma restaurang en, två eller tre gånger samma kväll i rad bara för att de råkar ha den bästa calamarin och man bara är så jäkla avslappnad. Och kommer aldrig ihåg vad restaurangen heter efteråt.

I ALLA FALL. Därför har jag inte så många tips att ge er om Budapest men kanske ni kan få lite inspiration till en egen resa dit för vi hade det GÖTT. Mina vänner hade gjort en del research och på plats kollade vi upp en del ställen samt fick rekommendationer av restaurangpersonal etc. Men det säger väl än del om mitt eget engagemang när jag öppnade Google maps för första gången när jag skulle hitta till flygbussen. Sååå jäkla skönt att bara flyta med.

Min kära man frågade vad vi skulle hitta på i Budapest med vår lilla familj och jag har helt ärligt ingen aning. Inget vi gjorde var särskilt babyvänligt, och staden känns stundvis väldigt stökig (på de stora huvudgatorna).

Men här kommer vår tredagars-resa dag för dag. Ta med ett par kompisar och copypaste:a vetja!

På fredagen anlände vi med förmiddagsflyget och tog buss 100E direkt till centrum från flygplatsen. Bussen kostade under 3 euro. och tog ca 30 minuter. Väl på plats hittade vi en mysig, snäppet finare restaurang där i åt långlunch i två timmar på deras terass. Notan gick på 50 euro och var ungefär resans dyraste. Not bad. På bilden en gudomligt seg chokladpavlova.

Sedan gick vi via en matbutik till vår lägenhet där vi preppade med snacks och rosé medan vi inväntade vår tredje gängmedlem.

Efter att ha fixat oss och lyssnat på lite Beyoncé inledde vi kvällen med det enda tips jag delvis bidragit med inför resan, och det var Bar 360, en takterass med utsikt över hela staden. Mycket trevligt men våra Bloody Marys var vattniga och saknade tabasco. Sådana snobbar vi är haha.

Sedan blev det dags för middag, och vi åt fajitas alla tre på Tereza, en supermysig utomhusrestaurang med mexikansk mat. Mycket bra fiilis här och god skumpa.

Efter det fortsatte vi för en drink till Simpla, en helt galen ”klubb” (fast utan dansgolv) men en massa olika små rum och coola detaljer. Stället var proppfullt och ett stort minus var väl de grabbiga brittiska svensexorna. Men ingen var väl superpåträngande direkt, bara lite.

LÖRDAG

Nästa morgon vaknade vi relativt utvilade och drog direkt på frukost till ett ställe som heter Kaptafa. Svingott och billigt. Latte, apelsinjuice och min brioche med ägg och bacon OCH en croissant blev knappa 9 euro.

Mätta och nöjda.

Just det, jag bidrog faktiskt med ett till tips inför resan, och det handlade naturligtvis om spa. Jag ville gå på bad till det anrika Gellert Hotel. Så dit promenerade vi (tog ca 50 minuter från vårt boende) men en taxi hade knappast kostat många euro heller.

Observera att om du bara betalar biljett för ett vanligt omklädningsrum får du snällt byta om bland både damer och herrar. En ”badhytt” med lås kostade extra. En biljett gick för övrigt på 18 euro, och då får du hänga där hela dagen.

Den här bassängen hade en galen vågmaskin! Så sjukt roligt att härja där.

Lite lugnare inomhus + en massa varma pooler med upp till 40 tradigt vatten. Mmmmm. En tur till både ångbastun och ”The Finnish Sauna” blev det också haha.

Nöjd, nöjd, nöjd.

Kaffe!

Promenerade hem över bron.

Och insåg att vi nog behövde en liten stämningshöjare inför kvällen och vår bordsreservation vid 18:30.

Hittad denna ljuvliga dagsfestbetonade lounge bar/club vid floden med bra DJ, hög musik och billiga, goda drinkar, Här hade vi kunnat stanna längre men hade bara en timme på oss.

Aperol Spritz javisst.

Vi delade på en stenugnsmargerita.

Promenerade hemåt för att fixa oss partyfina på 45. Idag var det nämligen… pääpäivä! På bilden Budapest domkyrka, den var så oroligt fin och enorm! Hade vi haft en timme extra hade jag gärna gått in i den.Det stod liksom människor på balkongen längst upp.

Peppade och fixade inför middag på…..

påååå…

Mazel Tov! En israelisk restaurang jag VARMT kan rekommendera. Gå absolut inte dit utan en bordsreservation dock.

Här satt vi i kanske tre timmar och pratade livet, delade en flaska urgott ungerskt vin och njöt av otroligt god mat. Ville äta allt på menyn! Vi delade en massa smårätter.

Sedan gick vi vidare till Rumpus Tiki Bar på rekommendation av vår servitör. Där drack vi Kamikaze shots innan vi drog vidare.

Gick igenom någon otroligt lång och hemsk food court / bar-gata som aldrig ville ta slut. Gå INTE dit, restaurangerna såg jäkligt trista ut och stämningen var turistigt som bara den.

MEEEEN. Vi kanske kanske spelade några spel i spelhallen och tog en liten, liten tequilashot :D Efter detta var vi natuligtvis på otroligt bra humör och redo att ta oss an klubben.

Sedan har jag inga publicerbara bilder från den kvällen men den slutade väl på lite olika dansgolv, vi tog alla en taxi hem vid 03 via ett Gyros-hak. Mmmm jag ÄLSKAR Gyros.

Nästa morgon blev det breki på ett ställe jag inte alls minns va det hette. Fan. Det var SÅÅÅÅ bra. Eggs Benedict och amerikanska pannkakor ni ser ju. Edit det heter Stika!

Sedan blev det en del shopping för vissa av oss i otroligt coola second hand-butiker. Rekommenderar att kolla upp dem på förhand, annars kan de vara svåra att hitta.

Till sist mötte vi ännu Jennas kille som flygit ner, de skulle fortsätta resan med att bila lite i Europa, var mycket avis. Vi åt sen lunch på Street Food Market & Beer Garden, en gård med olika food trucks.

Efter det här var det dags för mig att ta bussen till flygplatsen. Måste faktiskt slå ett slag för Budapest flygfält, det är nytt och riktigt fräscht.

Mycket viktigt med bild shopping. Sedan åkte jag hem till min bebi med massor ny energi!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )